mer om oss

hvorfor larver?

I følge en FN-artikkel om matsikkerhet fra 2013 finnes det 1900 spiselige insekter i verden. Allerede har 2 milliarder mennesker dette i dietten sin.

Med tanke på jordas ressurser vil det være hensiktsmessig om flere i den vestlige verden begynte å spise insekter.

Larvene skiller seg fra andre proteinkilder fordi de inneholder nesten 50% protein, jern, kalium og sink. I tillegg krever de lite ressurser og skaper lite klimagassutslipp.

De lager også et nyttig biprodukt nemlig gjødsel man kan bruke på plantene.

FN-artikkel om insekter som mat og matsikkerhet:

Edible Insects - Future prospects for food and feed security (fao.org)

min historie og samarbeid

Erfaringene sålangt viser at opplegget til Larveskolen skaper stort engasjement, samhold og interesse for insekt, miljø og bærekraft og ikke minst mange ideèr for fremtiden.

Hvorfor ikke lage en turnè?

Besøke flere skoler på et sted også reise videre.

• Våre ungdommer får kunnskap om sirkulærøkonomi, bærekraft og næringsrik fremtidsmat.
  • Workshop med levende larver og smaksprøver kan være med på å gi elever økt lærelyst, økt samhold, effekten av noe nytt, spennende og litt rart.
  • Oppdrett i klasserommet gir klassen mulighet til å se sirkulærøkonomi og bærekraft i praksis.
  • Det reduserer klassens matavfall, elevene kan studere levende larver, puppe og biller på nært hold.
  • Smaksverksted hvor elevene får utforsket og utforderet seg selv. Stekte larver i kombinasjon med andre smaker.

Kom i gang med knøttefjøs dere og, send meg en mail.

Sjekk ut mine samarbeidspartnere Larveriet for å lære mer om larver.

Urbanmat.no for bestilling av spiselige insekter (husk å bruk rabattkoden larveskolen10, da får du 10% og Larveskolen får litt støtte. (kommenter i kommentarfeltet ved fakturabestilling fra urbanmat.no)

2021

Jeg ble introdusert til melbillelarver av broren min som jobbet med de i et prosjekt ved Entrepenørskolen på NTNU i Trondheim.

På våren er første gang jeg introduserer tørka larver til skoleelever og regner med at rundt 150 elever ved Sagene skole i Oslo fikk smake på de.

Rundt oktober var første gang jeg starta oppdrett av larver i klasserom. Ved Steinsfjorden Montessoriskole utenfor Hønefoss.

Ideen om å skape et omreisende undervisningsopplegg oppstår, planlegging og samarbeid med Larveriet er på plass.

Pilotskole Harstad Montessori skole gjennomfører workshop -I levende live.

Turnèplanleggingen begynner og hospitering på Voss i januar.

Workshop hos Lofoten Folkehøgskole, Harstad Montessori skole og Salangen skole.