insekt som mat

Melbillelarvene er så sunne at de kan betegnes som kosttilskudd, det mener hvertfall jeg. De innholder 50% protein, vitamin A, Jern, kalsium, omega 3 og 6.

Larvene smaker godt og ferdig stekte kan kvernes opp og brukes i deig til både pizza og brød. Eller strøes oppå maten. Etter å ha besøkt 12 skoler/barnehager kan jeg med stor sikkerhet si at de fleste barn både tåler og vil spise insekt men ofte er det voksne som holder igjen. Så kanskje barna kan spise larvene strødd oppå tacoen neste gang mens de voksne baker det inn i maten så det ikke vises!?

Hvis dere vil prøve å lage mat med larver i, sjekk ut www.urbanmat.no bruk rabattkode: larveskolen10 da får larveskolen litt støtte og dere får 10% rabatt.

Hvordan steke larver?

Hvis du har knøttefjøs hjemme kan du høste larvene når de er store nok ca 3cm.

Legg de larvene du plukker ut i en boks for seg selv uten mat, der skal de ligge i 24t. Etter det legger du de i en liten boks i frysern i ett døgn, da går de først i dvale før de dør. Larvene sovner inn og merker ikke at de dør.

Når du skal bruke larvene i mat tar du de opp fra frysern og skyller de i lunkent vann, før du sprer de utover på en tallerken.

Sett microen på 1 minutt på full kraft. Bruk tørkepapir for å tørke bort fuktighet på tallerken gjenta dette til du syns larvene er sprø nok, 4 ganger pleier å holde hos meg.